close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

למה חשוב לחולי סכרת לעבור בדיקות ראייה בתדירות גבוהה?

מערכת שורשכד אדר ב, תשעט31/03/2019

לאורך זמן, הסוכרת עלולה לגרום נזק לעיניים ואף להוביל ללקות ראייה או לעיוורון

תגיות:
מחלת עיניים סוכרתית כוללת מספר בעיות עיניים שעלולות להשפיע על אנשים עם סוכרת. לאורך זמן, הסוכרת עלולה לגרום נזק לעיניים ואף להוביל ללקות ראייה או לעיוורון. אבל, ניהול נכון של מחלת הסוכרת, מאפשר לנקוט בצעדים שימנעו את מחלת העיניים הסוכרתית, או את החמרתה.

מהי סוכרת?
סוכרת היא מחלה המטופלת על ידי כירורג כלי דם ומאופיינת ברמות סוכר (גלוקוז) גבוהות בדם. מחלה זו נגרמת כאשר קיים חסר בהורמון האינסולין, או שהורמון זה אינו מתפקד כראוי.

האינסולין מאפשר לסוכר בדם לחדור אל התאים
השונים, ולהפוך לאנרגיה הנדרשת לתפקודם התקין של תאי הגוף. אצל חולי סוכרת קיימת בעיה בתפקוד האינסולין, התאים לא מקבלים את הסוכר הנדרש, הגלוקוז מתחיל להצטבר בדם, וכך מתפתחת סוכרת, המתבטאת ברמות סוכר גבוהות בדם.

דרכים לניהול הסוכרת ולשמירה על עיניים בריאות
- חשוב לשלוט ברמות הסוכר בדם, בלחץ הדם וברמות הכולסטרול.
- אם אתם מעשנים, עשו הכול כדי להפסיק לעשן.
- ערכו בדיקת עיניים מורחבת פעם בשנה.
לעתים קרובות, כשהמחלה נמצאת בשלבים המוקדמים שלה, לא יופיעו סימני אזהרה שיעידו על התפתחות מחלת עיניים סוכרתית או אובדן ראייה. בדיקת עיניים מלאה עוזרת לרופא העיניים לגלות בעיות בעיניים ולטפל בהן כבר בשלב המוקדם, לעתים קרובות לפני אבדן חלק גדול מכושר הראייה.

כיצד משפיעה הסוכרת על העיניים?
מצבים שבהם רמת הסוכר בדם גבוהה מדי, משפיעים על בריאות העיניים בדרכים הבאות:
- בטווח הקצר, אנשים לא צפויים לאבד את הראייה כתוצאה מרמת גלוקוזה גבוהה בדם. אבל, לפעמים אנשים סוכרתיים חווים ראייה מטושטשת במשך כמה ימים או שבועות, כאשר הם משנים את תכנית הטיפול בסוכרת, או משנים את סוג התרופה שלהם.
- טשטוש הראיה עלול להיגרם במצבים שבהם רמת גלוקוז גבוהה בדם משנה את רמות הנוזלים וגורמת לנפיחות ברקמות העיניים, אשר מצדן מסייעות למיקוד הראייה. סוג זה של ראייה מטושטשת הוא זמני וייעלם כאשר רמת הגלוקוז תתקרב לרמה הנורמלית.
- אם רמת הגלוקוז בדם נשארת גבוהה לאורך זמן, היא עלולה להזיק לכלי הדם הזעירים בחלק האחורי של העיניים. נזק זה יכול להתחיל במהלך הסוכרת, כאשר רמת הגלוקוז בדם גבוהה מהרגיל, אבל לא גבוהה מספיק כדי שיאבחנו אותה.
- כלי דם פגומים עלולים לגרום לדליפת נוזלים וליצירת נפיחות. כלי דם אלה עלולים לדמם לתוך החלק האמצעי של העין, לגרום להצטלקות או ללחץ גבוה ומסוכן, בתוך העין.

4 מחלות עיניים סוכרתיות
מחלות עיניים חמורות ביותר מתחילות בבעיות בכלי הדם. ארבע מחלות העיניים שעלולות לאיים על הראייה שלכם, הן:
- רטינופיה סוכרתית – מחלת סוכרת הפוגעת ברשתית העין ועלולה להתפתח לבצקת ברשתית.
- בצקת המקולה הסוכרתית – בצקת ברשתית העין הסוכרתית
- קטרקט – עכירות בעדשת העין
- גלאוקומה – פגיעה בעצב הראיה

כיצד מצליחים הרופאים להבחין בין בעיות עיניים לבין בעיות הנובעות מסוכרת?
בדיקת עיניים מורחבת היא הדרך הטובה ביותר לבדיקת בעיית עיניים סוכרתית. הרופא ישתמש בטיפות עיניים כדי להרחיב את האישונים ובאמצעות עדשה מגדלת מיוחדת, יוכל לבחון שטח גדול בחלק האחורי של העין. מספר שעות לאחר הבדיקה, הראייה תהיה קצת מטושטשת.

חשוב לבדוק גם את הראייה ואת הלחץ התוך עיני, בין אם אצל רופא העיניים, או בקליניקה המעניקה שירותי אופטיקה שונים. ייתכן שיוצע לכם לעבור גם בדיקות עיניים אחרות, תלוי בהיסטוריה הבריאותית שלכם.

רוב האנשים הסובלים מסוכרת צריכים להגיע לבדיקת עיניים מלאה פעם בשנה. הרופא שלכם עשוי להציע לכם תכנית טיפולית אחרת, המבוססת על סוג הסוכרת שלכם ועל הזמן שעבר מאז אובחנתם לראשונה.

מה לעשות כדי להגן על העיניים שלי?
כדי למנוע מחלת עיניים סוכרתית, או למנוע את החמרתה:
- אתם צריכים לנהל בסוכרת שלך, כמוזכר למעלה: לשלוט בלחץ הדם, בכולסטרול וברמות הסוכר בדם. וכמובן, להפסיק לעשן אם אתם מעשנים.
- לעבור בדיקת עיניים מורחבת לפחות פעם בשנה, או לעתים קרובות יותר לפי המלצת הרופא.
- ככול שתקדימו לשלוט בסוכרת ובמצבים הבריאותיים האחרים שלכם, כן ייטב.
- אף פעם לא מאוחר מדי להתחיל.
- טיפול טוב יותר בעצמכם כעת, יגן על העיניים שלכם בעתיד.

כל הפעולות הללו הן דרכים רבות עוצמה אשר יכולות להגן על בריאות העיניים שלכם ומסוגלות למנוע לקות ראייה או עיוורון.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה